Een supervisiereeks bij mij kan zowel individueel als in een groep plaats vinden. Voordat we een contract met elkaar sluiten waarin we werkafspraken maken en jouw leerdoelen formuleren vindt er eerst een kennismaking plaats. Daarin vertel ik over mezelf als professional en als persoon en we bespreken elkaars verwachtingen. Als de verwachtingen over en weer aansluiten gaan we van start.
Wat er van je verwacht wordtIk verwacht als inbreng voor de supervisie, regelmatig een door jou gemaakte video opname waarin jij werkt met een individu of het systeem. Je krijgt van mij een formulier waarin jij elke keer jouw supervisie vraag kunt formuleren en ook informatie over het systeem kunt geven. Daardoor kan ik me voorbereiden op de supervisiebijeenkomst. Na elke bijeenkomst maakt je ook weer een reflectieverslag waardoor we samen steeds opnieuw ook kunnen reflecteren op de voorgaande zitting. Halverwege evalueren we de voortgang van het proces of eerder als een van beiden dit wenselijk vindt. Om beter te begrijpen hoe jij leert, vind ik het belangrijk om met jou samen te kijken naar jouw leerstijl. Ben je een doener, denker, uitvoerder of beschouwer.( Kolb, 1984) Ik kan daar dan gerichter bij aansluiten.
In de supervisie breng je jouw leervragen in, vaak aan de hand van casuïstiek. Het gaat er om dat jij je als systeemtherapeut in opleiding professioneel kunt ontwikkelen en een eigen stijl kunt ontwikkelen. De theorie en jouw houding in jouw professionele werksituatie vormen het uitgangspunt. Als systeemtherapeut in opleiding draag jij een eigen geschiedenis met je mee. De wijze waarop je bent opgegroeid en je persoonlijke ervaringen in het maatschappelijke leven vormen samen jouw culturele bagage. Zo leren wij jouw sterke kanten als aankomend systeemtherapeut kennen, maar ook de valkuilen. Vanuit deze kennis kijk je naar systemen binnen een veilige supervisiecontext. Zo kijken we naar de vraag van het cliënt systeem aan jou als systeemtherapeut in opleiding en verbinden die met de vraag die gesteld wordt in de supervisie. Ik vraag naar de achterliggende gedachten bij jouw inbreng en hoe je de relatie met het cliënt systeem ervaart bij wat je inbrengt. Heeft jouw vraag te maken met de systeemleden en hun context of met je eigen context of de wisselwerking tussen jou en het systeem. Door samen te zoeken en te reflecteren op deze vragen word jij je bewust van nieuwe mogelijkheden.
Mijn rol in de eerste supervisiereeksAls supervisor voel ik mij vooral in een eerste supervisiereeks een leraar of coach die jou op weg helpt in het kijken naar de circulaire processen van het systeem. We tekenen het systeem vanuit het intergenerationele of structurele perspectief zodat we samen het systeem goed in beeld krijgen. Ik zal je ondersteunen bij het formuleren van jouw hypothesen over het systeem dat je inbrengt en het stellen van circulaire vragen. Ik ben alert op een meerzijdig partijdige houding zodat je niet ingezogen raakt in het systeem. Zodat jij vrij kan blijven spreken en gericht blijft op de verschillende stemmen binnen het systeem. Ook staan we stil bij de vraag hoe de behandelcontext georganiseerd is en hoe er een basis is gecreëerd van waaruit je samen met het systeem doelen kunt stellen voor de behandeling. Zeker niet op de laatste plaats formuleren we de krachtige elementen binnen het systeem want ik ben een supervisor die erg gericht is op de veerkracht van de systemen. Ook op de veerkracht en de positieve en krachtige kanten van jou als supervisant.
Tweede of derde supervisieserieIndien je een tweede of derde supervisieserie start zullen we aansluiten bij de ervaringen en vragen vanuit de eerdere reeksen. Doorgaans voel jij je dan langzaam maar zeker meer competent en wordt mijn rol als supervisor meer die van coach en collega. Soms doen we een rollenspel of geef ik specifiek literatuur om je voor iets te enthousiasmeren. Steeds is voor mij de vraag wat voor jou, bij dat systeem het beste aansluit. Ik krijg ook graag feedback op mijn wijze van superviseren. In die zin hoop ik altijd weer op een open werkrelatie en indien die er niet lijkt te zijn ga ik daarover met je in gesprek.
Binnen mijn praktijk verzorg ik leer- en ontwikkeltrajecten voor mensen die in een veranderings- of leerproces zitten. Bij elk traject staan deze vragen centraal : "Wie is deze mens in de context van zijn omgeving. Hoe ondersteun ik bij het zoeken naar zijn verscholen veerkracht zodat deze de kracht vindt om het eigen ontwikkel- en groeiproces weer op te pakken en voort te zetten.