Met deze specialistische cursus die je ook als nascholing kunt volgen, ontwikkel je je verder als systeemtherapeut conform de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Relatie- en Gezinstherapie.
In deze specialisatie wordt gewerkt vanuit een postmoderne visie op systeem, psychiatrie en psychopathologie, waarbij het constructivistische perspectief en het sociaal constructionisme leidend zijn. Ik kies hierbij voor een specifiek basisboek t.w. het boek Samenwerkingsgerichte hulpverlening met multi gestresseerde gezinnen van W. C. Madsen en met als uitgangspunten [citaat]:
"Werken met gezinnen met een complexe en multipele problematiek is niet gemakkelijk. Maar hoeveel er ook fout kan gaan, er zijn altijd ook zaken die wel goed gaan en waaruit kracht en inspiratie kan worden geput. Cliënten zijn immers meer dan de som van hun problemen. Bij hulpverlening mag dus niet uitsluitend tijd worden besteed aan de analyse en correctie van oude problemen".
In deze visie gaan we uit van het gegeven dat kennis over systemen verkregen kan worden door in het contact met het cliëntsysteem een waarderend bondgenoot te zijn. Het werken met systemen wordt vergemakkelijkt wanneer er ruimte is voor de lokale kennis van systemen en van de systeemtherapeut [i.o.].
In de huidige tijd lijkt onder invloed van individualisering, secularisering en globalisering het geloof in de groep en de kracht van een omringend systeem kwijtgeraakt. In deze cursus staan we stil bij de invloed van de verander[en]de samenleving op hoe wij naar psychiatrische beelden kijken. Er wordt veel aandacht besteed aan het stellen van de goede vragen. Het model van K. Tomm: interventive interviewing is daarbij een goede leidraad. "Interventive interviewing" in een proces van circulaire en reflectieve vragen dat verandering aanbrengt in de wijze waarop mensen hun individuele of familiesituatie opvatten. Opvattingen over psychiatrie worden veelal vertolkt via pathologiserende overheersende verhalen voortkomend uit het huidige marktdenken, waarin efficiëntie, productie en bureaucratie leidend zijn.
In deze cursus wordt enerzijds aangesloten bij dit dominante discours, maar anderzijds wordt er ruimte gemaakt voor nieuwe probleemoplossende vragen en verhalen. Door de cliënten te helpen weer voeling te krijgen met de toekomst die ze zichzelf wensen of die passend is bij hun mogelijkheden en beperkingen ontstaat er ruimte voor andere verhalen. Maar beperkingen zijn er ook, daar waar je in de sociale psychiatrie geconfronteerd wordt met ernstig lijden vanwege stoornissen die chronisch van aard zijn. Denk daarbij o.a. aan psychotische en bipolaire stoornissen. In deze specialistische cursus wordt stilgestaan bij de positieve invloed van medicatie en hoe je de systemen kunt ondersteunen bij het vaak moeizame proces van acceptatie.
In deze cursus wordt de nadruk gelegd op de invloed van de taal. Door aan te sluiten bij de taal, de heersende conversatie van een cliënt systeem vindt er een ontmoeting plaats. Door het spelen met taal, metaforen, herinneringen, getuigenissen wordt er weer ruimte gemaakt voor nieuwe oplossingen.
Binnen mijn praktijk verzorg ik leer- en ontwikkeltrajecten voor mensen die in een veranderings- of leerproces zitten. Bij elk traject staan deze vragen centraal : "Wie is deze mens in de context van zijn omgeving. Hoe ondersteun ik bij het zoeken naar zijn verscholen veerkracht zodat deze de kracht vindt om het eigen ontwikkel- en groeiproces weer op te pakken en voort te zetten.